Volg ons op: Facebook

Extra vitamines

FOLIUMZUUR (vitamine B11)

Als je dit nog niet doet, adviseren we te beginnen met foliumzuurtabletten van 0,4 mg. Deze zijn zonder recept verkrijgbaar bij de apotheek of drogist en zitten in alle zwangerschapsvitamines. Ze verkleinen de kans op een kindje met een neuraalbuis defect (o.a. open ruggetje). Het zit bijvoorbeeld ook in bananen, sinaasappelen, peulvruchten, gist, melk en groene bladgroenten. Toch heb je extra van deze vitamine nodig. Het duurt ongeveer 4 weken voordat er extra foliumzuur in je lichaam opgenomen is. Start daarom al met het slikken van foliumzuur op het moment dat je een kinderwens hebt.

VITAMINE D

Ook adviseren wij om de gehele zwangerschap elke dag 1 vitamine D tablet (10microgram) te gaan slikken. Vitamine D is nodig om calcium goed op te nemen uit de voeding. Calcium zorgt voor de opbouw en instandhouding van stevige botten en dat is tijdens de zwangerschap extra belangrijk voor jou en je baby. Na de geboorte tot en met zijn vierde jaar heeft je kind ook nog extra vitamine D nodig.

VISOLIE

Wij adviseren ook om 2 maal per week vette vis te eten. Vis is heel gezond, ook tijdens de zwangerschap. De vetten die hierin zitten helpen met de hersenaanleg en gezichtsvermogen van het kindje en verminderd het geheugenverlies bij de moeder.
Indien je geen vette vis eet slik dan Omega3 visolie tabletten.

CALCIUM

Een zwangere zou dagelijks 1000mg Calcium binnen moeten krijgen. In multivitaminen voor zwangeren zit calcium maar dit is te weinig. Je zult een groot deel nog uit je voeding moeten halen of eventueel een extra calcium tablet moeten nemen. Op die manier kan het risico op vroeggeboorte, zwakke botten bij de ongeboren baby en een te laag geboortegewicht namelijk worden verkleind. Daarnaast kan calcium een te hoge bloeddruk bij de aanstaande moeder voorkomen en het risico op pre-eclampsie verlagen.