Volg ons op: Facebook

voorkomende klachten

Aambeien

Aambeien zijn spataderen in het onderste deel van het darmstelsel. Deze komen soms door de anus naar buiten. Het slijmvlies kan snel beschadigen waardoor er bij het afvegen wat bloedverlies kan optreden. Het ontstaan van aambeien kun je niet altijd voorkomen, maar met de volgende leefregels maak je de kans op aambeien wel kleiner:

  • houdt de ontlasting zacht door het eten van vezelrijke voeding (zie obstipatie) en het drinken van veel water.
  • stel toiletbezoek niet te lang uit wanneer je drang voelt om te gaan.
  • zorg voor voldoende beweging.

Afscheiding

Normale vaginale afscheiding is wittig van kleur en voelt slijmerig en plakkerig aan. Veel vrouwen hebben veel meer afscheiding tijdens de zwangerschap. Zolang de afscheiding niet jeukt, ruikt of van kleur verandert hoort het erbij. Bij twijfel kun je het het best even overleggen tijdens het spreekuur. Een goede hygiëne is altijd belangrijk. Je kunt beter geen zeep gebruiken bij het wassen van de vagina. Dit tast de zuurgraad aan. Draag niet te strakke kleding, gebruik bij voorkeur katoenen ondergoed en gebruik liefst geen inlegkruisjes.

Bandenpijn

De baarmoeder hangt in het bekken aan banden. Door de groei van de baarmoeder komt er spanning op die banden. Dat kan pijnlijk of vervelend zijn. De pijn voel je links en/of rechts in de lies/onderbuik. Een onverhoedse beweging kan deze pijn verergeren. Door even rustig te gaan zitten of liggen zul je merken dat de pijn weer wegebt.

Bekkenklachten / lage rugklachten

Door de groei van je baarmoeder verandert je houding. Je buikspieren functioneren steeds minder. Hierdoor komt alle benodigde kracht uit je rug. Dit veroorzaakt vaak lage rugklachten. Let op je houding met bukken en tillen. Onder invloed van hormonen verweekt het kraakbeen in je bekken en kun je bekkenklachten krijgen.

Bloedarmoede

Tijdens de zwangerschap treedt soms bloedarmoede op. De circulatie bij de zwangere wordt vergroot en er kan (tijdelijk)  ijzertekort ontstaat. Er vindt verdunning van het bloed plaats. Bloedarmoede is soms te voorkomen door een ijzerverrijkt dieet te volgen. Afhankelijk van de mate van bloedarmoede kan je ook ijzertabletten gebruiken (op recept van de verloskundige). IJzertabletten en levensmiddelen met een hoog ijzergehalte kunnen beter niet innemen met melkproducten, koffie of thee. Die kunnen de ijzeropname tegenwerkt. Wat goed helpt is drank met vitamine C, zoals vruchtensap. Dit betekent dus niet dat je geen melkproducten moet gebruiken. Je hebt melkproducten nodig voor calcium die het bevat. Gebruik melkproducten bij voorkeur minimaal één uur voor of twee uur na de maaltijd. Levensmiddelen met een hoog ijzergehalte zijn:

  • vlees, vis en gevogelte
  • eieren
  • volkorenbrood, roggebrood, bruinbrood, ontbijtkoek
  • alle groene groentes, rode bieten, koolraap
  • peulvruchten, frambozen, abrikozen, mango’s
  • noten
  • appelstroop, keukenstroop
  • roosvicee ferro, floradix, bietensap

Blaasontsteking (Cystitis)

In de zwangerschap heb je meer kans op een blaasontsteking. Dit komt doordat de urineleider verwijd is. In de zwangerschap zijn de klachten van een blaasontsteking niet altijd duidelijk. Het plassen van kleine beetjes is normaal. Ben je zwanger en/of vatbaar voor blaasontsteking let dan op:

  • veel drinken, zodat alles goed doorspoelt
  • drank met veel vitamine C
  • goed uitplassen en rechtop zitten tijdens het plassen en tijdens het plassen niet stoppen, om bijvoorbeeld je bekkenbodemspieren te trainen

Een blaasontsteking is makkelijk vast te stellen. Neem daarom bij twijfel contact met ons op. Indien nodig zullen wij je voor urineonderzoek naar de huisarts verwijzen. Een blaasontsteking wordt behandeld met antibiotica

Maagzuur

Door de zwangerschapshormonen wordt de bovenste kringspier van de maag slapper. Daarnaast komt de maag in de verdrukking door de steeds groter wordende baarmoeder. Dit betekent dat er kleine beetjes maagzuur terug kunnen stromen in de slokdarm. Dat geeft een branderig gevoel diep in de keel. Soms treedt er zelfs misselijkheid op. Wanneer de maag vol zit is de kans op terugstromen van maagzuur naar de slokdarm wat groter. Advies:

  • eet daarom kleine porties, neem de tijd om te eten en kauw goed
  • gebruik zo min mogelijk koolzuurhoudende danken, koffie, sinaasappelsap, gekruid eten en vet
  • bij plotselinge aanvallen van maagzuur kunnen droge biscuitjes, crackers, droge muesli of gele vla helpen
  • zet eventueel het hoofdeinde van het bed iets hoger of leg een kussen onder je matras.

Als bovenstaande adviezen niet helpen kun je bij de apotheek of de drogist Rennies of Antagel kopen, maar bespreek het eerst even met ons.

Jeuk

Zwangerschapsjeuk is een veel voorkomende klacht. Het is niet precies bekend waardoor zwangerschapsjeuk ontstaat. De jeuk begint meestal op de buik en verspreid zich later over de ledematen. Soms ontstaan er ook bultjes, maar meestal is er niets te zien. Enkele tips om de jeuk wat te doen verminderen:

  • een lauwe douche nemen
  • mentholpoeder of koelzalf gebruiken (verkrijgbaar bij de apotheek)
  • luchtige kleding dragen, met name katoenen kleding
  • geen wasverzachter gebruiken
  • zo min mogelijk zeep gebruiken

Neem bij ernstige jeuk, jeuk in de handpalmen en/of voetzolen of uitslag contact met ons op.

Misselijkheid

Misselijkheid in de eerste maanden van de zwangerschap wordt meestal veroorzaakt door een hoog gehalte van het zwangerschapshormoon hCG. Tips tegen misselijkheid:

  • Drink en eet meteen iets bij het wakker worden, het liefst nog vóór het opstaan, zoals een kopje thee en een beschuitje
  • Eet regelmatig, bijvoorbeeld een boterham of wat fruit tussen de maaltijden door.
  • Drink voldoende, zeker als de misselijkheid gepaard gaat met braken.

Indien je blijft overgeven en drinken ook niet meer binnenblijft neem dan contact met ons op. Wat afvallen door de misselijkheid en het overgeven kan geen kwaad, maar indien je extreem afvalt of het niet vertrouwt bel ons dan gerust. Ook in de laatste maanden van de zwangerschap kunnen vrouwen last hebben van misselijkheid. Dat komt vooral doordat de baarmoeder tegen de maag drukt. Probeer daarom kleine maaltijden te eten. Eet bijvoorbeeld liever zes keer per dag een kleine maaltijd in plaats van drie keer een bord vol.

Obstipatie (verstopping)

Onder invloed van het hormoon progesteron gaan de darmen in de zwangerschap langzamer werken. Daardoor blijft de ontlasting langer in de darmen. Er wordt meer vocht aan onttrokken en de ontlasting wordt harder. Obstipatie kan soms voorkomen worden door regelmatig te eten, voldoende te drinken, voldoende te bewegen en eventueel een vezelrijk dieet te volgen.

Spataderen (kramp in de benen / vermoeide benen / rusteloze benen)

Spataderen en klachten van de vermoeide benen kunnen in de zwangerschap ontstaan. Het hormoon progesteron zorgt ervoor dat de aderen verslappen. De steeds groter wordende baarmoeder maakt het moeilijk om het bloed uit de benen  omhoog te laten pompen. Door de grote druk in de aderen krijgen zwangeren spataderen of pijnlijke benen. Spataderen kunnen ook voorkomen in de schaamlippen. Bestaande spataderen verergeren vaak in de zwangerschap. Het ontstaan van spataderen kun je niet voorkomen.

Adviezen:

  • bewegen is goed.
  • ga niet met de benen over elkaar zitten, niet te lang in dezelfde houding en het liefst met de voeten omhoog.
  • extra warmte geeft nog meer vaatverwijding, daarom warme baden, zonnen of sauna beperken, indien mogelijk de benen afdouchen met koud water.

Spataderen verdwijnen grotendeels na de zwangerschap. Steunkousen zijn indien nodig verkrijgbaar via de huisarts. Bij de spataderspecialiste kun je eventueel terecht voor verlichtende massages.

Urine-verlies

Door de groei van het kindje en de baarmoeder, en het verslappen van de bekkenbodemspieren, neemt de druk op je bekkenbodem in korte tijd toe. In rust hebben de meeste vrouwen geen last van urineverlies. Wanneer je gaat bewegen en de buikdruk toeneemt, kan urineverlies ontstaan, (bijv. bij hoesten, niezen, lachen, bukken en lichamelijk werk). Tijdens deze activiteiten zullen de bekkenbodemspieren extra aangespannen moeten worden. Het is goed om je bekkenbodemspieren te trainen in de zwangerschap en vooral ook daarna. Meestal verdwijnen de klachten vanzelf enkele maanden na de bevalling.

Vermoeidheid / slecht slapen

Vermoeidheid en slecht slapen hebben verschillende oorzaken. Er vinden grote veranderingen in het lichaam plaats. De samenstelling en hoeveelheid bloed verandert, de spijsvertering en de stofwisseling veranderen, etcetera. Bovenal groeit er nieuw leven dat op zijn of haar beurt de nodige energie van je vraagt. Naast lichamelijke veranderingen gebeurt er mentaal ook een heleboel. Je leven staat op het punt te veranderen. Door de veranderde hormoonhuishouding ben je vaak emotioneler en labieler. Doe regelmatig rustig aan. Slaap uit als het kan, doe een klein middagdutje of rust in ieder geval even tussen de middag. Ga op tijd naar bed. Slecht slapen komt vaak doordat zwangeren vaker en intensiever dromen. Ze zijn druk bezig met de zwangerschap, de baby, de bevalling, de rest van het gezin en de zorg daarvoor. Ook nemen aan het einde van de zwangerschap de lichamelijke klachten toe en kan je buik in de weg gaan zitten. Veel zwangeren hebben baat bij een stukje wandelen voor het slapen gaan.

Vocht vasthouden / oedeem

Vocht vasthouden (oedeem) tijdens de zwangerschap is heel normaal. Gemiddeld is dat ongeveer twee tot drie liter. Vooral in de laatste maand is dit te merken aan bijvoorbeeld opgezwollen handen, voeten en een boller gezicht. Je kunt oedeem niet voorkomen. Blijf voldoende bewegen en ga niet minder drinken. Veel drinken is juist goed omdat de afvalstoffen daardoor goed afgevoerd kunnen worden. Rust met je voeten omhoog. Leg evt een kussen onder het matras aan het voeteneinde van je bed. Een zoutarm dieet helpt niet. Heb je erg veel oedeem en ook andere klachten, bespreek het dit dan met ons.